Monday, August 24, 2009

dugaan kedua..menjadi imam besar

mesti korg pelik tajuk post ak ni..bangga sangat ke jadi imam?best sangat ke?
dan mesti ade hati2 yang kurang senang ngan aku.."ala budak ni,tu pon nk kecoh2..imam je pon..aku imam besar kampung aku..rilek je"..xpon.."riak la tu,dosa taw"..

ingin aku nyatakan di sini..aku bukan sorg yang alim berjubah dan berserban..yang menghafal kitab suci(mungkin nnt aku hafal balik..niat tu ade..huhu)..aku cuma makhluk yang sederhana..
bukan berniat untuk menunjuk ku terer atau hebat..cume sekadar berkongsi pengalaman..

malam semalam..terawih kedua..

aku masih kekenyangan sewaktu laungan azan bergema..bersandar di tiang katil ibarat ular kemalasan selepas kekenyangan memakan tikus..

lega selepas seharian menginap di tandas akibat masalah perut yang x dapat di elakkan..

ku memakai pakaian untuk solat..lalu bergegas mengikuti teman bilik ku untuk ke masjid..
selepas mengambil wuduk..aku turun tangga berhati2 kerana selipar ku basah..ku lihat sudah tiada kelibat teman ku..sungguh laju beliau berjalan..

sampai je di masjid ump..kulihat ramai orang..solat isyak hampir tamat..
ku terus mengangat takbir dan berniat..kemudian turun ke posisi tahiyat akhir..
seketika waktu je..imam menyudahi solat dengan salam..
ku terus bangun untuk menyambung kembali solat ku..

tetiba..

dugaan melanda..

bukan ku sakit perut atau nak terkentut..

ini serius(nada wonderpet taw)..
dua org mamat yang berdiri kat sebelah aku semasa aku angkat takbir belom angkat takbir lagi..

so fhm2 la..
dorg undur ke belakang aku..sentuh bahu..

dalam hati.."alaa..nape aku..bagi la kat orang lain yang jadi"..
mmg hati aku terpesong seketika..hilang konsentrasi yang di cari..

baru je sampai kat ayat al fatihah yang bermaksud
"tunjukilah kami jalan yang benar"..

cepat2 aku kaver dengan merilek kan diri..
niat jadi imam..
bukan x biasa menjadi imam..penah je kat umah ngn adik aku..haha..
cume yang ni rase lain macam sikit..aku serba kurang..xsempurna lagi bab ilmu agama ni..

di pendekkan cerita..
selesai je aku solat isyak berjemaah..dan sedikit wirid..
ku pohon kan doa..seikhlas yang mungkin..berharap agar solat kami di terima..


seketika ku tergamam disaat ku palingkan tubuh untuk bersalaman dengan makmum ku..
ku pikir kan 4 5 org..

rupanye.. cube korong teka?

8 9 saf dibelakang ku..terkesima seketika..terasa kerdilnye diri..

pelbagai bangsa warna kulit..berjubah berserban..

ku insaf seketika..


p/s: moral of da story..jangan datang masjid lambat..peace..nk try jdi imam buat la cmtu..knape aku letak tajuk imam besar?bukan imam yang besar..tapi perut ku besar di waktu itu..lalala..

8 comments:

Fadzrul Hisyam said...

beres...aku mmg tgh cari org utk jadi imam kat mesjid negeri... name ko aku dh anta...haha...

p/s: ikhlaskan hati... beratnya tugas imam adalah menanggung segala dosa-dosa jemaah semasa dalam solatnya... kalau imam sendiri tak dpt menanggung dosa sendiri atas kesalahannya dlm solatnya... erm... bnyk2 le bertasbih, berzikir dan bertahmid kpdNya...

mr ridhi said...

haha..ko lbih seswai..
tq hisham..mmg berat bg aku..

neway..ko join wataniah ker?
mcm knal je bju tu..
nk aku pose ngn baju seragam polis ke?hehehe..

░♥si lampu neon♥░ said...

alhamdulillah, bagus2! amalkan selalu k. tunjuk contoh yang baik.

bella said...

che we jd imam...
tahniah2...
selalukn jd amalan..
aku sokong ko dr bilik aku ;)

tgkpikirtulehpikirbacepikir said...

alhamdulillah..(cuba fikir balik np ko yg dpt peluang keemasan tu...bila2 mase je yg DIA nak,DIA boleh buat..ko x dilupakanNya..Maha Adil,Maha Mengetahui..)

mr ridhi said...

si lampu neon:
ade rezeki bleh la..
huhu..

mr ridhi said...

bella:
jom g masjid..
lalala..

mr ridhi said...

tgkpikir....:
aku sedar..kite kepunyaanNya..
seluruhnya..
bertuah sgt..